Hajtórúd nélküli motor

Az első magyarországi szén-dioxid motoros szabadon repülő modellversenyt 1986. június 7-én néhány lelkes modellező részvételével Mátyásföldön tartották meg. A huszadik évforduló emlékére úgy döntöttem, hogy megvalósítom egy régi tervemet: Motorcsaládot tervezek és készítek a MODELA motorok hiányának pótlására. Alapelv volt, a minél több fém alkalmazása. A motorcsaládnak hajtórudas és hajtórúd nélküli változatai vannak, a főtengely csapágyazás szerint lehet: siklócsapágyas, vegyes -elől sikló, hátul golyós- csápágyas, és tisztán golyóscsapágyas. Elsőként a hajtórúd nélküli golyóscsapágyas változat készült el. A motor furata 7 mm, a lökete 4 mm, így a lökettérfogata 154 mm3-re adódik. A forgattyús ház alumínium öntvény. A főtengely és a henger nagy szilárdságú alumínium. A dugattyút gumi O-gyűrű tömíti. A hengeren körkörösen 4 db 0,3 mm átmérőjű kipufogó nyílás található. A forraszthatóság végett a motor és a tartály között 1 mm átmérőjű rézcsövet alkalmaztam, a töltőcső 2 mm-es. Az elkészült motor azzal hálálta meg a gondos kivitelezést, hogy első indításra életre kelt, így kifogástalan járásával közösen ünnepeltük meg a magyar széndioxid motoros modellezés húszadik évfordulóját. A hajtórudas változat furata és lökete 7 mm. Külsőre csupán a hengeren 3 mm-el lejjebb lévő kipufogó nyílásokban tér el a hajtórúd nélküli változattól.

 

 

A motor járatásárol készült videó itt nézhető meg :