Kettő hengeres BOTOND motor

Több olyan repülőgép is létezik, amely mintául szolgálhat szén-dioxid motoros makettnek. Ezek közül sok kettő, hengeres fekvő -boxer- elrendezésű motorral repül. A JODEL D-9-es makett építésekor született az ötlet, hogy mi lenne, ha működő kettő hengeres motor készülne hozzá. Mint kiderült járatlan útra léptem. Felkészültségem ekkor még nem tette lehetővé a henger-dugattyú páros legyártását, amely alkatrészek a motor használhatóságát döntő módon befolyásolják, ezért ezek az elemek a BOTOND-tól származnak. Nem volt cél a kis gázfogyasztás, és tömeg, ezért 4 mm átmérőjű főtengelyt készítettem, amely a forgácsolt alumínium forgattyús házban elől bronz siklócsapágyon, még hátul golyóscsapágyon fut. A motor lökettérfogata 176 köbmilliméterre adódik, a tömege légcsavarral 30 g. Az elkészült motor nem akart kellő módon életre kelni.Durrogott, és gyakran visszafelé indult el.
Egy ilyen alkalommal az ujjamon eltörte a 200-as IGRA légcsavart, végül ez egyik henger csőtömítése tönkre ment, ami véget vetett a további indítási kísérleteknek. Dr Benedek György a motor építését kezdettől figyelemmel kísérte, aki javasolta, hogy vigyem el hozzá. Felajánlotta, hogy készít hozzá teflon tömítéseket. Két hét múlva egy véletlen találkozás alkalmával mondta, hogy ha ráérek, akkor mehetek a motorért. Leültetett, majd bement a műhelyébe. Hamarosan nyakában egy stopperórával, kezében a motorral és egy töltőfejes nagy tartállyal jelent meg. Megtöltötte a tartályt és a motort kezében fogva felém nyújtotta. Indítsd be!- mondta. Én a forgásirányba megrántottam a légcsavart, mire a motor egyenletes duruzsolással, -de a két hengeres voltából eredően határozottabb hangon- járni kezdett. Aztán újra töltött, és én újra indítottam. Ekkor már a stoppert is elindította. A motor több mint száz másodpercig járt. Gratulált a motorhoz, és elmondta, hogy alkatrészekre szedte és tíz szerelési és kivitelezési hibát talált, amelyeket kijavított. Elárulta hogy neki sem volt gyakorlata a több hengeres széndioxid motorokkal, ezért időbe telt még beállította. Elmondta, hogy F1-K modellbe nem való, de makettbe kitűnő lesz. Nem tudhattam, hogy utoljára találkoztam vele. A motort nem építetem be a készülő modellbe. Úgy tettem el, ahogy Ő összeszerelte és beállította. Készítettem egy másikat. Itt a tíz hibát igyekeztem már nem elkövetni.