Botond BH-88 korai változat

Az 1980-as évek végére a szén-dioxid motorral hajtott makettek mellett kialakult egy szabadon repülő vitorlázó kategória is. Jelentős magyar közreműködéssel a CIAM 1991-ben elfogadta az F1-K kategória ideiglenes szabályzatát. A nagy gázfogyasztású MODELA motorok itt már nem feleltek meg. Európában sorra jelentek meg a kis fogyasztású, a gázban lévő energiát minél jobban hasznosító konstrukciók. A kihívásra Dr Benedek György 1993-ban megtervezte a Botond nevű motort. Megtartotta a MODELA 7 mm-es löketét, de a furatot 4 mm-re csökkentette. A motor széria gyártását Hársfalvi István szervezte meg. A gyárthatóság végett a motoron több változtatás is történt
A típusjele BH-88 lett, amely a két tervező vezeték nevére és a köbmilliméterben mért lökettérfogatra utal. Kezdetben a svájci PEWA motor meglehetősen bonyolult dugattyúját alkalmazták, majd megoldották a hazai gyártást is. Az első sorozatok sikló csapágyasak voltak. Hamarosan megjelent a golyóscsapágyba ágyazott főtengelyű változat is. Az ezredforduló után már csak ez a változat készül.
A képen látható két motor a korai korszakból való siklócsapágyas változat. A jellemzőjük a forgattyús ház felső részén lévő műanyag alkatrész, amely a henger kilazulását volt hivatott megakadályozni. Később ezeket a kontraanya váltotta fel. A tartályok és a töltőcsonkok még külföldi motorokról származnak.