Hogyan működik a szén-dioxid modellmotor ?


A szén-dioxid motor felépítése nagyban hasonlít a belsőégésű modellmotorokéhoz. Lényeges eltérés a dugattyú tetején lévő tüske, és a hengerfejbe épített golyós szelep. A feltöltött tartályból a széndioxid gáz nyomása a golyót a szelepülésre szorítja, ezzel megakadályozza a hengerbe áramlását. A motor légcsavarját a helyes forgásirányba rántva a dugattyú tüskéje megemeli a golyót, mire a gáz a hengerbe a dugattyú fölé áramlik, ott kitágul, és azt lefelé tolja. A dugattyú alsó holtpontjában a henger falán kipufogó nyílások találhatók, ahol az expandált gáz távozik. A hajtórúd forgattyús tengellyel való kényszerkapcsolata miatt a dugattyú ismét felfelé indul a hengerben. A felső holtpont közelében újra megtörténik a szelep nyitása. A motor főtengelyének minden fordulatánál kerül friss gáztöltet a hengerbe.   A henger a forgattyús házba menettel csatlakozik. A henger ki-becsavarásával a hengerfejben lévő szelep helyzete is változik, a dugattyú tüskéje jobban, vagy kevésbe emeli meg a szelepgolyót, ezzel a hengerbe áramló gáz mennyisége, és a motor fordulatszáma is változik.
A szén-dioxid motor működéséről szemléltető animáció itt található.