Légcsavar készítés gumimotoros modellhez

A klasszikus gumimotoros légcsavar készítés egy vastag balsa tömbből kivágott piskótából indul, amiből kitartó munkával ki kell faragni a légcsavart. No de hol vannak ma már megfelelő minőségű és vastagságú balsa tömbök? No és erre senki sem tanított meg, ezért más módszerhez folyamodtam. Elsőként el kell készíteni a légcsavar lapát sablonját. Az adott átmérőknek megfelelően kiszerkesztett bordákra 1 mm-es rétegelt lemezt ragaszottam, majd alapos lakkozás következett.

Kettő a sablon szélességével és hosszával közel egyező méretű 1,5 mm-es balsa lapot  10 percig vízben áztattam. A vízből kemelve a vizet újjal lehúztam a felületről és az egyikre híg aerofixet kentem. A másik lapot a ragasztós oldalra illeszettem, majd összenyomtam. Végül enyvező csipeszekkel a sablonra rögzítettem.

Teljes száradás után levehető a sablonról. Az így meghajlított ragasztott balsa szerkezet szilárd, és alaktartó.

Erre felrajzoltam egy papír sablon alapján a légcsavar körvonalát, majd lombfűrésszel kivágtam.

Ez után finom csiszoló papírral profilosra csiszoltam. Végül több rétegben nitro lakkal lakkoztam. A két lakkréteg közt is egyre finomabb papírral csiszoltam.  A legvégén  már csak polír papírral. A kész lapátra egy szárat ragasztottam amely menetes végével csatlakozik az orrkúp mechanizmushoz.  A módszerrel gyorsan egyforma méretű légcsavar lapátok készíthetők. A képeken F1-G légcsavar készítésének lépései követhetők nyomon.